Het rijden met een aanhanger/bagagewagen is niet voor iedereen een alledaagse bezigheid. Het rijden zelf is eigenlijk niet zo moeilijk mits je het verantwoordt doet. 

Snelheid

In Nederland mag je, sinds 2009, 90 kilometer per uur rijden met een aanhanger/bagagewagen indien de aanhanger niet zwaarder is als 3500kg. In een aantal Europese landen mag je sneller dan 90 km p/u. Dit is meestal afhankelijk van bepaalde voorwaarden.

Hieronder kun je een tabel downloaden van alle snelheden die je mag rijden in Europa.

snelheden aanhanger

De wind

Op bruggen en open stukken land kan het plotseling hard gaan waaien. Ook in de bergen en na tunnels kunnen plotseling windvlagen opduiken. Let daarom goed op de oranje-witte luchtzakken die her en der langs de weg staan. Als de wind haaks op de auto en de aanhanger/bagagewagen staat is het verstandig om je snelheid aan te passen.

Belading

Een aanhanger/bagagewagen mag niet te zwaar beladen worden. Let ook op een goede gewichtsverdeling en zorg dat dat de lading niet kan gaan schuiven tijdens het rijden. Een goed beladen aanhanger/bagagewagen heeft een stabielere wegligging. Let er ook op dat de kogeldruk niet te hoog maar ook niet te laag wordt. De maximale kogeldruk staat meestal aangegeven op het typeplaatje van jouw trekhaak.

Klik op foto voor filmpje

 

Bandenspanning

Rijd niet met te zachte banden. Dat geeft kans op een klapband. De bandenspanning van de aanhanger/bagagewagen vind je meestal op een sticker op de dissel. Vraag het anders even aan jouw leverancier. Pomp ook de achterbanden van de auto op tot het maximum dat de fabrikant voor een volbeladen auto opgeeft. Dit vanwege de bagage in de kofferbak en de kogeldruk van de caravan.

 

Inhalende vrachtwagens

Zie je in de spiegel dat een vrachtwagen je wilt gaan passeren, ga dan alvast zoveel mogelijk op de rechterkant van de rijstrook rijden. Inhalende vrachtwagens zuigen de aanhanger/bagagewagen als het ware naar zich toe. Merk je het te laat, stuur langzaam en gelijkmatig van de vrachtwagen af richting vluchtstrook.

Steile hellingen

Gaat wegrijden op steile hellingen moeilijk? Een beproefde methode is om de aanhanger een stukje achteruit te rijden en iets te laten scharen. Vervolgens laat je de toerenteller tot ongeveer 3.000 toeren oplopen. Daarna snel de koppeling loslaten. De eerste meters spinnen de wielen. Niet fijn, maar je spaart wel de koppeling van de auto. Het kan ook geen kwaad om de airco uit te zetten. Dat scheelt vermogen.

Afdalingen

Laat de snelheid van de auto-aanhangercombinatie hellingafwaarts niet te hoog oplopen. De aanhanger/bagagewagen kan dan gaan slingeren. Het beste is om tijdig terug te schakelen en zo nodig enkele keren krachtig te remmen. Houd het rempedaal niet te lang vast anders lopen de remmen misschien warm. In het ergste geval kun je dan niet meer remmen.

Achteruit rijden

Met een aanhanger achteruit rijden is voor velen vaak een stressvolle gebeurtenis, maar het is helemaal niet zo moeilijk als je onderstaande regels op volgt.

  • langzaam rijden
  • weinig sturen
  • goed opletten waar de aanhanger heen gaat

Maar de belangrijkste tip die ik je kan geven is: NEEM DE TIJD. En oefening baart kunst.

Klik hier voor uitgebreide uitleg.